Om starthandsstrategi i Texas Holdem Att kunna avgöra vilka starthänder man ska spela är en av grundpelarna för att kunna bli en vinnande spelare. Lyckligtvis är det faktiskt också en av de enklaste sakerna att lära sig.

Nybörjaren väljer ofta att gå med på en otrolig mängd händer, och han/hon har ofta två argument till att rättfärdiga sin handling. Den första är att det kostar så lite att gå med, och den andra att vilken hand som helst kan bli en superhand.

Inget av argumenten är direkt felaktigt, men de förtäljer inte hela sanningen. Visserligen kostar det lite att gå med. MEN det kan bli dyrt om man sedan får ihop en hyfsad hand efter floppen och återigen måste gå med. Som ni säkert hört så är det den näst bästa handen som kostar med i poker!

Det är också sant att vilken hand som helst kan bli en superhand, MEN de har procentuellt väldigt skilda chanser att bli det. Ignorera därför dessa två argument, faktum är att den egentliga anledningen till att nybörjare så ofta synar stavas NYFIKENHET. Glöm nyfikenhet, nyfikenhet är det sämsta en pokerspelare kan ha. Ingenting kostar så mycket i poker som nyfikenhet. Syna aldrig någon bara för att du vill se vad den andra har. Är det matematiskt korrekt att lägga sig så gör det.

Innan jag ka börja redogöra för systemet krävs ett par ord om position. Position är mycket viktigt i poker. Beroende på var du sitter förändras dina vinstchanser drastiskt. Eftersom mörkarna (blindsen) förflyttas efter varje spelrunda jämnar det naturligtvis ut sig och det spelar ingen roll, geografiskt sett, var du slår dig ner vid bordet.

Den allra bästa positionen du kan ha i poker är ”the button”, det vill säga positionen precis innan lilla mörken (small blind). Detta beror på att du talar sist av alla (med undantag för första satsningsrundan), med andra ord kan du basera ditt agerande på de tidigare spelarnas agerande. Ett nyckelord i poker är INFORMATION och ju senare position du har vid bordet, desto mer information.

Vilken är då den sämsta positionen du kan ha? Jo, lilla mörken naturligtvis (small blind). Med undantag för första rundan så talar du ju först av alla. Du har ingen information att basera ditt agerande på mer än dina egna kort.

Strategi för starthänder

Den gyllene regeln för vilka starthänder som ska spelas är: Ju tidigare position desto mer kräsen ska du vara i ditt val av starthänder.

Till de tidiga positionerna brukar räknas: Lilla mörken, Stora mörken, Position 3 (eller under the gun, som den brukar kallas), Position 4 och Position 5.

Till mittpositionerna räknas: Position 6 och Position 7.

Till de sena positionerna räknas: Position 8, Position 9 och Position 10 (eller the button som den brukar kallas).

Detta gäller alltså vid ett bord med 10 spelare. Spelar du vid ett bord med färre antal spelare kan du använda följande procentsatser:

Tidiga positioner: De första 50%
Mittenpositioner: De följande 20%
Sena positioner: De följande 30%

Spelar du vid ett bord med sex personer kommer de första tre att vara i tidig position, den nästföljande i mittenposition och de sista två i sen position. Tänk också på att din position förändras så fort någon lägger sig i en runda. Lägger sig alla spelare efter dig har du helt plötsligt intagit en sen position, även om det inte alls var fallet vid handens början.

Systemet jag tänker redogöra för nu är inte ett av de vanligare, men fungerar mycket bra och är någorlunda simpelt. Det kan hända att jag i ett senare skede skriver en artikel där jag jämför flera olika starthandssystem för texas hold’em poker, och dess fördelar respektive nackdelar, tills vidare ber jag er dock hålla till godo med detta mycket effektiva och användarvänliga system. Vänligen notera att denna strategi främst bör tillämpas på low limit texas hold’em poker, vid spel med större summor finns andra, mer applicerbara, teorier.

Grupp 1 – Topphänder

A-A
K-K
A-K suited (i samma färg)
A-K offsuited ( i olika färg)

Om du för ovanlighetens skull ser ner på dina kort och finner en topphand (chansen för detta är 2,4 %) är ditt rätta beslut att höja, oavsett vilket position du sitter i. Sitter du med någon av dessa händer kommer du så gott som alltid att vara favoriten innan floppen, och du vill inte löpa risken att bli av med den vinnande handen. Skulle någon höja pre-flop (satsningsrundan innan floppen) bör du i regel göra en reraise (höja hans höjning). Undantaget skulle vara om det är en mycket tight spelare du möter och du misstänker att hans topphand är bättre än din.

Grupp 2 – Bra händer

Q-Q
J-J
10-10
A-Q suited
A-Q offsuited

Q-Q, J-J, 10-10 och A-Q i samma färg (suited) bör höjas med i mittposition
eller sen position och synas med i tidig position (Q-Q kan dock höjas med i tidig position). Eftersom mörkarna är de allra tidigaste positionerna bör du, om du sitter på någon av dem, syna eller checka.

A-Q i olika färg (offsuited) bör omvänt höjas med i tidig position och
synas med i mittposition eller sen position. Detta eftersom A-Q offsuited är en hand som ofta tappar i värde då floppen kommer. Du vill istället vinna potten så fort som möjligt. Anledningen till att du inte bör höja i sen position är att de som tidigare gått med
ofta kommer att syna din höjning, vilket innebär att du får betala extra
till en pott där din goda hand antagligen kommer att tappa i värde efter
floppen, och långt ifrån säkert vara den vinnande handen i slutändan.

När det gäller bra händer, så väl som topphänder, bör du i regel höja om
du sitter i sen position och alla checkat fram till dig. Du har då en stor
chans att ta hem handen direkt.

Grupp 3 – Dugliga händer

Dugliga händer är alla par mellan 2 och 9.

Med dugliga händer bör du dock ALLTID syna! För att dessa händer ska
bli vinnande krävs allt som oftast en förbättring, gärna till triss. Har
du inte turen att få trissen direkt på floppen bör du lägga dig direkt
(förutsatt att alla inte checkar).

Är ni ytterst få spelare, två eller tre, kan du använda ett mittenpar till att redan innan floppen försöka få ut de andra spelarna genom att höja. I övrigt bör regeln ovan alltid tillämpas.

Tabell

Egentligen är det inte speciellt mycket att komma ihåg. Men för säkerhets skull har jag gjort den här tabellen:

Hand: Tidig position: Mittenposition: Sen position:
A-A Höj Höj Höj
K-K Höj Höj Höj
A-K (s) Höj Höj Höj
A-K (os) Höj Höj Höj
Q-Q Syn Höj Höj
J-J Syn Höj Höj
10-10 Syn Höj Höj
A-Q (s) Syn Höj Höj
A-Q (os) Höj Syn Syn
Par 2-9 Syn Syn Syn

Grupp 4 – Feature-händer

Feature-händer är alla övriga händer som inte nämnts ovan.

Nu ska vi diskutera feature-händerna, alltså alla de händer som inte
tillhör någon av ovanstående tre grupper och därför inte finns med i ovanstående tabell.

Features är de olika fördelar som kan tänkas göra just din hand till vinnarhanden. Det finns sex features: Färg, Stege, Äss, Kicker, Position och Flervägspott.

Färg

Har dina två hålkort samma färg har du stor möjlighet att få en färg.

Stege

Alla händer som har möjlighet att bilda en stege, det vill säga alla två kort som har ett avstånd av mindre än fyra kort mellan varandra. Exempelvis 4-8 tillhör denna kategori eftersom en stege kan skapas med hjälp av de två korten, 3-8 gör det inte av motsatt anledning. Sitter dina två kort ihop, exempelvis 5-6, ökar din chans att få en stege så markant att det räknas som två features.

Äss

Att ha ett äss i starthanden räknas som en feature.

Kicker

Är ditt andra hålkort, förutom ässet, över 9 räknas det som ytterligare en feature.

Position

Att sitta i sen position räknas som en feature.

Flervägspott

Om fler än fem spelare är med i en pott (alltså synar stora mörken) räknas den som en flervägspott. På grund av mängden pengar som då befinner sig i potten blir det fördelaktigare för dig att gå med. Detta räknas därför som en feature. Sitter du i tidig position vet du inte hur många som kommer att syna. Räkna därför inte med denna feature om du inte har stark anledning att tro att fler än 5 kommer att gå med (i low limit är det exempelvis ofta vanligt att nästan alla potter har minst 5 deltagare).

Hur appliceras nu features på starthänderna?

Det hela är mycket enkelt. Du tar helt enkelt och räknar ihop antalet features en viss hand har. Som regel bör du kräva 3 features för att gå med i en pott. Är spelar antalet under fem kan du nöja dig med två features och spelar du heads-up (mot endast en spelare) räcker det med en feature. Är du en av mörkarna bör du sänka ditt krav med en feature. Märker du att dina motspelare är otroligt aggressiva kan du höja en feature. Men 3 features är i regel mycket bra att använda som krav.

Låt oss ta ett exempel

Du sitter med 8-6, båda i hjärter, i sen position, 6 personer har synat innan dig. Hur många features har du nu?

  • Att ha två kort i samma färg ger dig färg-featuren.
  • Eftersom det är mindre än fyra kort emellan dem har handen också steg-featuren.
  • Du sitter i sen position. Du har alltså positions-featuren.
  • Fler än 5 personer har gått med i potten. Du har alltså flervägspottsfeaturen.

Totalt 4 features. Kravet för att gå med är minst 3. Vi synar alltså!

Låt oss ta ännu ett exempel för att se att du verkligen fattat galoppen

Du sitter på 5-6 i spader, du är i tidig position.

  • Att ha två kort i samma färg ger dig färg-featuren.
  • Sitter dina två kort ihop ökar din chans att få en stege så markant att det räknas som två features. Dubbel steg-feature alltså.

Totalt 3 features. Precis tillräckligt för att gå med.

Viktigt! Feature-systemet ska bara tillämpas på de händer som inte ingår i någon av de övriga tre grupperna; topphänder, bra händer och dugliga händer. Hur de händerna ska spelas visade jag tidigare i en tabell.

Det har var andra delen i min pokerskola som med all säkerhet kommer att göra dig till en vinnande spelare, förutsatt att du följer mina råd och strategier naturligtvis. Studera delen noga så bör du ha full koll tills nästa del dyker upp, om någon vecka ungefär.

Lycka till vid pokerborden!

// Webmaster

Tips på vidare läsning:

Strategi för floppen i Texas Hold’em